50 godina električnih viljuškara kompanije Linde Material Handling
Bila je 1971. godina: Džon Lenon je objavio himnu „Imagine“ i Rej Tomlinson je poslao prvu e-poruku u istoriji čovečanstva. Iste godine, na sajmu u Hanoveru, kompanija Linde je predstavila svoj prvi električno pogonjeni viljuškar E10 – E15. Pesma „Imagine“ je postala hit za večnost, a e-pošta komunikacioni medij broj jedan. A električni viljuškari kompanije Linde takođe su imali vrtoglavi uspon. Prvobitno zamišljeni kao alternativa viljuškaru sa SUS motorom bez emisije izduvnih gasova za rad u halama, E-viljuškar vrlo brzo postaje važan element moderne intralogistike i Linde Material Handling postaje lider na tržištu u ovom segmentu.
Posle 1971. godine električni viljuškari kao usko-specijalizovani proizvod brzo stiče sve veći značaj. Razlog za to je pre svega brzo širenje velikih skladišta robe i logističkih centara. Stalno rastući promet robe u ovim novim čvorištima zahteva bolje viljuškare za zatvorene prostore, koji su okretni i kojima se može precizno rukovati. Tehničke inovacije takođe su pomogle da se razlika u učinku u odnosu na konvencionalne viljuškare sa SUS motorom postepeno smanji. Što se tiče nosivosti, brzine podizanja i učinka pri pretovaru, električni modeli se sve više približavaju svojim kolegama sa SUS motorima.
Električni viljuškari E12 – E18 iz 1982. godine
Kod razvoja modernih E-viljuškara kompanija Linde od početka ima cilj da ova vozila sve više usavršava. U prvom koraku to je pre svega značilo da se zahvaljujući sve većoj preciznosti i okretnosti optimizuju za upotrebu u zatvorenim prostorima. Zato su već prvi modeli imali prednji pogon sa dva motora, kod kojeg su na pogonskoj osovini bila ugrađena dva elektromotora. Uz njihovu pomoć vozila mogu da se okreću tačno na sredini pogonske osovine. Početkom 80-tih godina ova firma iz Ašafenburga osim toga uvodi energetsku elektroniku, zahvaljujući kojoj se elektromotorima može upravljati znatno preciznije.
1994. godine prvi električni Linde viljuškari sa četiri točka bivaju opremljeni inovativnom kombinovanom upravljačkom osovinom. Ona omogućava okretanje vozila u mestu i unutar kontura vozila. Samo godinu dana kasnije na tržište stiže Linde Load Control, koji omogućava fino upravljanje funkcijama podiznog jarbola putem džojstika – karakteristika opreme, koja će brzo postati industrijski standard. 1999. godine, Linde u portfolio svojih proizvoda proširuje modelom sa trofaznim odn. asinhronim motorom. Za ovaj novi pogon inženjeri razvijaju posebne energetske i upravljačke module, koji u sebi povezuju prednosti većeg učinka sa većom pouzdanošću, kao i zahtevnom upotrebom napolju. Pošto su mali i ne zahtevaju održavanje, dva vozna motora se zajedno sa podiznom hidraulikom i svim upravljačkim delovima mogu spojiti u jedan sklop – kompaktnu pogonsku osovinu.
Još jedan značajan događaj predstavlja prelazak na trofazne motore 2002. godine, koji električne viljuškare kompanije Linde u mnogim segmentima učinka izjednačava sa viljuškarima sa SUS motorima.
U novom milenijumu, Linde sa serijom E20 – E50 kod električnih viljuškara postaje lider na tržištu Evrope i nastavlja da tehnološki razvija svoje električne modele. Već od 2002. godine klasični akumulator na bazi olova i kiseline mogao je da se zameni gorivnom ćelijom na bazi vodonika, koja se danas kao serijska opcija nudi za sve E-viljuškare kompanije Linde.
Već 2006. godine nastavlja i sa punjačem na vozilu i kompaktnom pogonskom osovinom predstavlja sledeću E-senzaciju. Za punjenje se viljuškar sada mora putem kabla za punjenje samo još priključiti na odgovarajuću utičnicu. Snaga punjenja se automatski prilagođava odgovarajućem tipu akumulatora.
Punjač na vozilu kompanije Linde je novina u svetu. Osim toga kompanija Linde sa litijum-jonskim pogonima skreće pažnju i kod ove inovativne tehnologije uspeva da osvoji kupce najboljim konceptom bezbednosti i optimalnom integracijom vozila i LI-ION akumulatora.
Električni viljuškar E50 iz 2011. godine
Sa modelima od 2 do 5 tona kompanija Linde 2010. na tržište izbacuje nove funkcije: na primer vibraciono raspregnutu pogonsku osovinu, ručnu kočnicu koja se automatski aktivira, digitalni indikator punjenja akumulatora i kontrolu trakcije u svrhu najboljeg prianjanja na podlogu.
Serija E12 – E20 uvodi 16 novih, izuzetno modernih varijanti viljuškara. Prvi put sa punjačem na vozilu i podešavanjem dinamike vožnje.
Sa modelom E60 – E80 Linde na tržište izbacuje izuzetno snažan model E-viljuškara, koji je konstruisan za bezbedno rukovanje teretom težine do osam tona. Na taj način E-modeli i u višim klasama nosivosti smanjuju prednost modela za unutrašnjim sagorevanjem.
Sa Roadster modelima E20 – E35 R kompanija Linde na tržište izbacuje prvi E-viljuškar sa kompletno optimizovanim pogledom. Zahvaljujući gornjim nagibnim cilindrima, ovim vozilima nije potreban A-stub. Ova konstrukcija pruža vozaču neometan pogled na put i maksimalno uvećava bezbednost u svakodnevnom radu.
Prvi E-viljuškari E14 – E18 ION sa litijum-jonskom tehnologijom čine rad sa flotom znatno fleksibilnijim i efikasnijim – što daje veliku prednost, pogotovo pri višesmenskom radu.
Linde ima razlog da slavi: 2017. godine proizveden je viljuškar broj 111.111 serije E12 – E20. Zahvaljujući svojoj fleksibilnosti i pouzdanosti, ovaj električni viljuškar je najprodavaniji proizvod tog tipa na svetu, a samim tim i najuspešniji.
Litijum-jonska tehnologija se pokazala dobrom i sada je u seriji E60 – E80 dostupna i za viljuškare u opsegu nosivosti do 8 tona.
I u drugim oblastima kompanija Linde dokazuje svoje stručno znanje iz oblasti elektrike: Električno karting vozilo Elektro-Kart E1, koje je razvijeno na osnovu originalnih delova modela E20 – E50, postavilo je 2011. godine svetski rekord u ubrzanju za karting vozila na električni pogon – sa 3,45 sekunde od 0 do 100 km/h, ono je ušlo direktno u Ginisovu knjigu rekorda.
Danas se svet više ne može zamisliti bez E-viljuškara. Sve veći pritisak smanjenja troškova, kratki rokovi i teško procenjiva vršna opterećenja u pogledu narudžbina čine neophodnom njegovu stalnu raspoloživost i fleksibilnu primenljivost. Tome treba dodati sve veću potrebu za pogonskim sistemima bez emisije izduvnih gasova, koji u smislu krize globalnog zagrevanja omogućavaju održivu intralogistiku.
Što se ekonomičnosti, bezbednosti i ekološki odgovornog postupanja tiče, električni viljuškari su već odavno standard za tok materijala budućnosti. Zahvaljujući konstantno rastućoj snazi i inovativnim energetskim sistemima poput litijum-jonske tehnologije, oni su sve više u stanju da u potpunosti zamene vozila sa SUS motorima.
Upečatljiv dokaz za to kompanija Linde pružila je već 2015. godine, kada je sa modelom E60 – E80 na tržište stigao snažan E-viljuškar za opseg nosivosti do osam tona.
Handling iza sebe ima dugu i uspešnu istoriju E-viljuškara. Kao lider na tržištu i u oblasti inovacija, stručnjaci za električni pogon iz Ašafenburga su sebi dali u zadatak, da to tržište ne samo sveobuhvatno opslužuju, već da ga i dalje revolucioniraju. Stoga će sredinom 2021. godine kompanija Linde Material Handling predstaviti novu generaciju E-viljuškara. Poput njihovih prethodnika, oni će još jednom postaviti standarde u ovoj industriji – u pogledu ergonomičnosti, efikasnosti, bezbednosti i mogućnosti povezivanja.
Sledeću veliku E-voluciju električnih viljuškara kompanija Linde predstavlja sa inovativnom tehnološkom platformom. Ova nova generacija viljuškara sa kontrategom označava kraj konstrukcione razdvojenosti E-viljuškara i SUS-viljuškara. U opsegu nosivosti između 1,2 i 8 tone korisnici ubuduće mogu da slobodno biraju između električnog pogona i pogona sa unutrašnjim sagorevanjem. Nema apsolutno nikakvih razlika u performansi. Ovom inovacijom Linde konačno najavljuje novu eru električnih viljuškara.
Više informacija o našoj digitalnoj manifestaciji lansiranja proizvoda možete pronaći ovde.